Tussentijdse toets

Wat is een tussentijdse toets (TTT) en wat is het voordeel daarvan?

Je hebt alle onderwerpen van de rijopleiding gehad. De vorm is in grote lijnen aanwezig. Nu dient er alleen hier en daar nog wat bijgeschaafd te worden, want het examen nadert! Dan gaan wij het over de zogenoemde tussentijdse toets (TTT) hebben. Een TTT heeft als functie te weten te komen hoever je bent gevorderd in je rijopleiding. Zo’n tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator, wanneer ongeveer 70 procent van je rijopleiding erop zit. Deze toets is niet verplicht bij de rijopleiding, maar is wel aan te raden.

De voordelen van de TTT:

  • je kunt ervaren hoe een echt examen wordt afgenomen
  • je ervaart hoe het is om een examinator naast je te hebben in plaats van je vertrouwde instructeur
  • je kunt zien hoever je met de opleiding gevorderd bent en hoe je onder examendruk presteert
  • je kunt voor de twee bijzondere manoeuvres vrijstelling krijgen, mits je ze, uiteraard, met goed resultaat hebt afgelegd (deze vrijstelling geldt alleen tijdens het eerste examen!).

Onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft uitgewezen dat de slaagkans door een tussentijdse toets met 20 procent kan toenemen.

Tijdens de TTT zit je instructeur achterin (in je eigen lesauto).

Inhoud Tussentijdse toets

De zelfstandige opdracht die kunt verwachten tijdens de TTT kan bestaan uit:

  1. Variabele oriëntatiepunten
    Dit kunnen zichtbare gebouwen/objecten zijn, of de examinator vraagt naar een punt te rijden dat voor jou bekend is, bijvoorbeeld het station.
  2. Clusteropdracht
    Een clusteropdracht bestaat uit drie tot vijf opdrachten. Bijvoorbeeld: bij het kruispunt links, daarna bij het verkeerslicht rechts en vervolgens bij de rotonde driekwart. Dit zijn drie opdrachten in een zin. Dit kan tot maximaal vijf opdrachten uitgebreid worden. Deze opdracht kun je op ieder moment van de rit krijgen! (Ook kun je een opdracht krijgen om via de bewegwijzering (ANWB-borden) te rijden).
  3. Navigeren
    Je kunt op ieder moment tijdens de rit de opdracht krijgen om met behulp van een navigatiesysteem te rijden. De examinator geeft een plaats en straatnaam op. Deze dien je zelfstandig te kunnen invoeren. Je kunt niet meer dan een van deze zelfstandige opdrachten krijgen. Indien je niet bij de aangegeven plaats uitkomt, is er geen man overboord. Als je de situatie veilig oplost, kun je evengoed vrijstelling krijgen. Ook kan het gebeuren dat de examinator de opdracht afbreekt wegens tijdgebrek door verkeersomstandigheden.

Bijzondere manoeuvres

De bijzondere manoeuvres dienen geheel zelfstandig uitgevoerd te worden. Je dient geheel op eigen initiatief en inzicht een moment te kiezen om de auto tot stilstand te brengen achter een geparkeerde auto, te keren of te parkeren. De volgende drie bijzondere manoeuvres kun je verwachten tijdens je TTT.

  1. Keeropdracht
    Het keren in dezelfde straat en in tegengestelde richting.
  2. Parkeeropdracht
    Het zelfstandig parkeren, zowel voor- als achteruit.
  3. Stop-opdracht
    Het parkeren achter een geparkeerde auto en direct weer weg kunnen rijden. Ook blijft de hellingproef van toepassing! Deze wordt steekproefgewijs gevraagd als extra bijzondere verrichting! Welke verrichting het beste bij een opdracht past, zal je pas zien als je de manoeuvres veel oefent. Daardoor krijg je inzicht in verschillende situaties. Dan zal je automatisch de juiste keuze maken, wanneer je tijdens je TTT de twee bijzondere manoeuvres dient uit te voeren.

Situatiebevraging

Als je een verkeerssituatie voorbij bent, kan de examinator daarover vragen stellen. De examinator kan vragen stellen over de onderstaande vijf criteria:

  • omgaan met het voertuig
  • veiligheid
  • doorstroming
  • sociaal rijgedrag
  • milieubewust rijgedrag

Zelfreflectie

Het onderdeel zelfreflectie houdt in dat je een ingevuld ‘zelfreflectieformulier’ aan de examinator moet overhandigen voor je je TTT gaat afleggen. De examinator bekijkt het formulier pas na je TTT en bespreekt het. Het formulier telt dus niet mee voor de uitslag van je TTT!

  • omgaan met het voertuig
  • veiligheid
  • doorstroming
  • sociaal rijgedrag
  • milieubewust rijgedrag

Je zult jezelf cijfer moeten geven van 1 t/m 10. 1 is slecht, 10 is uitstekend.

Milieubewust rijden

Tijdens je TTT wordt van je verwacht dat je milieubewust rijdt. Er wordt in grote lijnen gelet op de volgende punten:

  • schakel tijdig op binnen de bebouwde kom, rond de 2000 toeren (diesel)
  • buiten de bebouwde kom schakel je op tussen de 2500/3000 toeren (diesel)
  • rijd zoveel mogelijk een gelijke snelheid
  • rijd met een zo laag mogelijk en gelijke snelheid
  • rijdt met een zo laag mogelijk toerental in een zo hoog mogelijk versnelling
  • kijk zo ver mogelijk vooruit, zodat je de auto zo lang mogelijk kunt laten uitrollen in de versnelling
  • zet de motor uit bij stops langer dan een minuut
  • je dient voldoende kennis te hebben van de bandenspanning
  • gebruik de cruisecontrol als die in de lesauto aanwezig is. Laat niet onnodig stroomverbruikers aanstaan, zoals achterruitverwarming, spiegelverwarming en airco. Dit onderdeel telt mee in de beoordeling van je TTT.

Als je terugkomt bij CBR zal de examinator eerst aan je vragen wat je er zelf van vond. Daarna komen wij aan het woord. En ten slotte zal de examinator zijn bevindingen met je bespreken. Deze bespreking vindt nooit plaats in de auto, maar in het CBR-gebouw. Het uitslagformulier zal digitaal naar de rijschool worden verzonden. Ook krijg je een schriftelijk uitslagformulier mee naar huis.

Wat heb je nodig die dag?

  • een geldig legitimatiebewijs
  • de oproep
  • zelfreflectieformulier

Let op: als het legitimatiebewijs niet geldig is, gaat de tussentijdse toets niet door!

Schrijf je nu in!

Na het inschrijven wordt er binnen een á twee werkdagen contact met je opgenomen om je eerste rijles te plannen.

Inschrijven

 

Film van het CBR over de tussentijdse toets